تفاوت ساپورت تاسیسات سنتی و صنعتی چیست ؟

تفاوت ساپورت تاسیسات سنتی و صنعتی چیست ؟

به طور کلی ساپورت ها یا نگهدارنده ها تعدادی از قطعات فلزی تشکیل شده اند جهت نگهداری تجهیزات تاسیسات مکانیکی و برقی در پروژه های عمرانی شامل سنتی و صنعتی (پیش ساخته)

  1. روش سنتی
  2. روش صنعتی یا پیش ساخته (مدولار)

روش سنتی

ساپورتها یا نگهدارنده های تاسیسات ساختمان یکسری از قطعات شامل- تیرآهن، ناودانی، قوطی، نبشی و میلگردهای مختلف تشکیل شده اند جهت نگهداری تاسیسات مکانیکی برقی در پروژه های عمرانی.

درحال حاضر به این روش روش سنتی گفته می شود. در روش سنتی متریال بر حسب تجربه جهت نصب لوله ها، کانالهای هوا و سینی های کابل انتخاب می شوند و روش محاسباتی مناسبی در این زمینه وجود ندارد. نحوه نصب ساپورتهای سنتی به سقف ها به صورت سوراخکاری سقف بتنی یا جوشکاری به سازه های فلزی صورت میگیرد که روش مناسبی نیست و از معایب فراوانی برخوردار است که در اینجا میتوان به تعدادی از انها اشاره نمود.

  1. عدم مقاومت مناسب در برابر زلزله به دلیل نحوه اتصال ان به سازه (جوشکاری)
  2. عدم مقاوم در برابر خورندگی به دلیل نوع رنگ آمیزی
  3. سنگین نمودن سازه
  4. عدم ظاهر مناسب
  5. عدم طول عمر بالا به دلیل متریال مصرفی
  6. آلایندگی هوا
  7. صدمات نیروی انسانی
  8. آسیب رساندن به سازه به دلیل نحوه نصب (جوشکاری)
  9. هزینه های بالا به دلیل زمانبر بودن نصب و نوع متریال مصرفی

مشکلات مطرح شده در نگهدارنده های سنتی جامعه مهندسین این حوزه را به فکر انداخت تا تغییر نگرشی در این رشته ایجاد نمایند. با گذشت زمان این تغییر نگرش ایجاد شد و برای اولین بار در سال 1983 میلادی در کشور ایالت متحده عملیات ساخت ان آغاز شد و رفته رفته این صنعت در سایر کشورهای دنیا گسترش یافت ومورد استفاده قرار گرفت.

در کشور ایران نیز تولید ساپورتهای پیش ساخته برای اولین بار در سال 1395 شمسی توسط شرکت تولیدی راستین رابط با برند (toplink) آغاز شد تا نیازهای کارفرمایان، مشاوران، پیمانکاران را در پروژه های عمرانی تامین نماید.

ساپورت صنعتی یا پیش ساخته (مدولار)

ساپورتهای پیش ساخته یا مدولار از انواع پروفیل های سبک برای بارهای سبک، نیمه سنگین برای بارهای نیمه سنگین و سنگین برای بارهای سنگین تشکیل شده اند که بر حسب نیاز در پروه ها مورد استفاده قرار میگیرند. نحوه نصب آنها به سازه های دال بتنی، بتنی و فلزی بسیار آسان وکم هزینه  است به طوریکه ابتدا بار اعمال شده بر ساپورتهای پیش ساخته توسط تیم مهندسی متخصص محاسبه شده و سپس نوع ساپورت انتخاب و طراحی بارگزاری ثقلی یا لرزه ای برحسب نیاز با نرم افزارهای مرتبط مورد تحلیل قرار میگیرد تا مناسب ترین متریال نسبت به بار مورد نیاز انتخاب و اعمال شود. نصب ساپورتها به سقف های بستنی و فلزی نیز توسط انکربولت های مختلف و یا قطعات پیش ساخته گالوانیزه توسط پیچ مهره های استاندارد به سازه متصل میشود.

این نوع ساپورتها قابلیت تنظیم در محور های عمودی و افقی را نیز دارا میباشد.

ساپورت صنعتی یا پیش ساخته (مدولار)
ساپورت صنعتی یا پیش ساخته (مدولار)

ویژگی های مهم و بارز ساپورت پیش ساخته عبارت است از:

  • مقاوم در برابر زلزله به دلیل نوع اتصالات ( پیچ مهره)
  • مقاوم در برابر خورندگی به دلیل متریال آن (گالونیزه سرد و گرم)
  • نصب اسان و سریع
  • قابلیت مونتاژ و دمونتاژ بدون هیچگونه اسیب به سازه
  • عدم آلایندگی هوا
  • کاهش هزینه ها
  • عدم آسیب رسانی به نیروی انسانی
  • قابلیت طراحی و محاسبه بر حسب نیاز پروژه ها و تهیه دفترچه محاسباتی لرزه ای و ثقلی
ساپورت پیش ساخته
ساپورت پیش ساخته

نتیجه گیری:

با توجه به موارد مطرح شده این سیستم در پروژه های عمرانی مورد استقبال قرار گرفته و امروزه اکثر کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران سیستم پیش ساخته را به روش سنتی ترجیه میدهند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.