عایق حرارتی الاستومری چیست؟

عایق حرارتی الاستومری چیست؟

عایق حرارتی الاستومری چیست؟

عایق های الاستومری  با مدرنترین تکنولوژی روز دنیا به صورت رول (6mm تا 50mm) و لوله (6mm تا 114mm) تولید می شوند. جنس عایق حرارتی الاستومری از نوع لاستیک NBR است. که با Buna-N وPerbunan نیز شناخته می شود و با PVC ترکیب می شوند. به طور معمول عایق های NBR/PVC مقاومت حرارتی بسیار خوبی را فراهم می کنند. دارای ضریب انتقال حرارت بسیار پایینی می باشند و به دلیل مقاومت زیادی که در برابر جذب بخار اب دارند پس از نصب به هیچ گونه حایل بخار آب دیگری نیاز ندارند.
این در حالی است که عایق های سنتی مانند پشم شیشه به ازای %1 آبی که جذب می کنند %7 از ارزش ضریب انتقال حرارت آن ها کاسته می شود. عایق های الاستومریک مطابق با استانداردهای محیط زیست می باشد وجایگزین مناسبی برای عایق های سنتی مانند پشم شیشه ،پشم سنگ، پلی فوم ومل وماستیک بوده و برای عایقکاری سیستم های حرارتی و برودتی، تاسیساتی، غذایی، بهداشتی، دارویی، خودروسازی و صنایع نفت وگاز جهت صرفه جویی در انرژی کاربرد دارند.

مشخصات عایق الاستومری

عایق های الاستومری از جمله مواد سلول بسته انعطاف پذیر است. بر پایه ترکیباتی همچون نیتریل بوتادرين رابر و یا اتیلن پروپیلن دین مونومر ساخته می شوند. این عایق ها به دلیل قابلیت های فنی بسیار خوب، بھترین انتخاب برای تاسیسات تهویه مطبوع و سیستم های سرمایشی و گرمایشی، صنایع برودتی، صنایع نفت و پتروشیمی و… در محدوده دمایی ۱۹۶- تا ۱۰۵+ درجه سانتیگراد می باشند.

ضریب انتقالی حرارت عایق الاستومری بسیار پایین بود و بر خلاف عایق های دیگر در مدت زمان طولانی ثابت می ماند که همین موضوع باعث بالارفتن بازدهی آن می گردد. مواد عایق سلول بسته همچنین مقاومتی بسیار عالی در برابر نفوذ بخار آب و رطوبت از خود نشان می دهند. به طوری که پس از نصب، به هیچ گونه حائل رطوبت (بخاربند، ماستیک و…) نیازی ندارند.

این عایق ها گرچه نسبت به عایق هایی همچون پشم شیشه و پشم سنگ گران ترند اما به دلیل بی نیاز بودن از پوشش های مضاعف جداگانه، عمر مفید بالا، بازدهی فوق العاده مطلوب، نصب سریع و کم هزینه و امکان چندین بار استفاده، عملا بسیار مقرون به صرفه می باشند.

عایق الاستومری رولی

عایق های الاستومری شرکت راستین رابط

شرکت تولیدی راستین رابط یکی از اولین وارد کننده و تامین کننده ها انوع عایق الاستومری برند های ODE و  One Flex می باشد .

عایق الاستومری

 1-عایق حرارتی الاستومری رولی

یکی از انواع عایق های الاستومری، عایق رولی می باشد. این نوع عایق به دلیل داشتن خاصیت سلول بسته بودن، بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان سازی دارد. در مقایسه با عایق نوع پشم شیشه از نصب راحت تری برخوردار می باشد. در سایز ها و اندازه های گوناگونی طراحی و تولید گردیده است.

آشنایی با انواع عایق های حرارتی

یکی از ویژگی های مهم این نوع از عایق های الاستومری، داشتن مقاومت بالا و دوام زیاد می باشد. این مدل از عایق خود در چند نوع وجود دارد. انواع عایق رولی عبارتند از:

  • عایق رولی ساده
  •  پشت چسبدار
  •  روکش آلومینیوم
  • پشت چسب دار با روکش آلومینیومی
  • با روکش پروتکت بلکعایق الاستومری لوله ای
    2- لوله ای

    عایق الاستومری لوله ای  ساده پشت چسب دار: این مدل به خاطر داشتن ویژگی نصب راحتی که دارند، برای پروژه هایی که سرعت اجرا در آنها مهم است و باید به زودی تکمیل شوند؛ بیشترین کاربرد دارند و به صرفه نیز می باشند.

    عایق رولی با روکش آلومینیوم: این نوع عایق به دلیل داشتن روکش آلومینیوم، در برابر شرایط نامساعد و ضربه های مختلف مقاوم هستند. به همین خاطر بیشتر در عایق کاری در فضاهای بیرونی کاربرد دارند.

    عایق رولی روکش آلومینیوم پشت چسبدار: همانگونه که از اسم آن مشخص است، این نوع عایق به دلیل داشتن چسب، سرعت اجرا را بیشتر می کند و راحتر و سریعتر قابل نصب می باشد. این نوع عایق بیشتر در پروژه هایی که هم سرعت اجرا مهم است و هم قرار است در مقابل نور خورشید و یا در معرض آسیب دیدگی قرار بگیرند، کابرد دارند.

عایق الاستومری رولی

مناسب ترین نوع عایق الاستومری برای کانال انتقال هوا

به طور کلی کانال های انتقال هوا بر اساس فاکتورهای مختلف از جمله : شکل ظاهری، جنس و نوع کاربردی که در بخش های مختلف دارند، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه شده اند. البته هرکدام دارای مزایا و معایب خاصی هستند؛ اما نکته مهم برای کارکرد درست و بهینه کانال انتقال هوا، عایق کاری با استفاده از عایق الاستومری می باشد.

مؤلفه های مهم دیگر که باید در انتخاب کانال مناسب در نظر داشته باشید شرایط آب و هوایی محل مورد نظر، نوع کاربردی که مد نظر دارید و هزینه هایی که در مجموع می پردازید می باشد. در نهایت و با بررسی کارشناسان متخصص در این زمینه، یک کانال یا ترکیبی از انواع دیگر آن در نظر گرفته می شود.

می دانیم که تهویه فضای تاسیسات از اهمیت زیادی برخوردار است. در واقع اگر تجهیزات تهویه مطبوع را مانند قلب آن فضا بدانیم، کانال ها حکم سیستم گردش خون را دارند؛ چرا که با انتقال هوای تازه به داخل و یا خروج به بیرون، کمک زیادی در جهت کنترل رطوبت و دمای محیط داخل می نماید.به طور کلی، جنس کانال از فلزهای مختلف می باشد.اما کانال هایی از جنس فولاد گالوانیزه، بیشتر از انواع دیگر تولید و به بازار عرضه شده اند.

نکته ای که بسیار حائز اهمیت می باشد، عایق کاری این کانال ها به کمک عایق های الاستومری می باشد. علت اصلی آن هم این است که فلزات رسانایی حرارتی بالایی دارند؛ بنابراین ضروری است با عایق کاری، جلوی هدررفت انرژی گرفته شود.

کانال های انتقال هوایی که از فلزات ساخته می شوند. در دو نوع گرد و چهارگوش تولید می شوند و حتما لازم است برای افزایش کارایی، عایق کاری شوند. یکی از بهترین عایق ها که می توان برای کانال انتقال هوا استفاده نمود، عایق های الاستومری می باشد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.